آشنایی با کریون شکارچی – صیاد مرد عنکبوتی

یک هانتر در دنیای مارول

شکارچی‌ها معمولاً دوست دارند به سراغ شکارهای یکتاتر، ویژه‌تر و بزرگ‌تر بروند. برای شخصیتی هم که در دنیای مارول با نام کریون شکارچی شناخته می‌شود همین منش صدق می‌کند. ولی کدام شکار در این جهان بزرگ‌تر از همه به شمار می‌آید؟ مرد عنکبوتی (دست کم از دیدگاه کریون)!

این صیاد دنیای مارول به دنبال این است که خود را به عنوان برترین شکارچی به اثبات برساند و چه چیزی مستندتر از این که توانسته باشد قهرمانی همچون اسپایدرمن را به تالار یادگاری‌های شکارهایش بیفزاید. البته هنوز کریون شکارچی نتوانسته به راستی خودش را به عنوان بهترین شکارچی مارول اثبات کند، چون هنوز مرد عنکبوتی در حال تار تنیدن است.

شناسنامه‌ی کریون شکارچی (Kraven the Hunter)

– رونمایی: شماره‌ی ۱۵ کمیک The Amazing Spider-Man (ماه می سال ۱۹۶۴)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: استن لی (Stan Lee) و استیو دیتکو (Steve Ditko)
– نام کامل: سرگئی نیکلایویچ کراوینوف (Sergei Nikolaevich Kravinoff)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
شماره‌ی ۱۰۳ و ۱۰۴ کمیک The Amazing Spider-Man (ماه دسامبر سال ۱۹۷۱ و ماه ژانویه‌ی سال ۱۹۷۲)
Spider-Man: Kraven’s Last Hunt (ماه آگوست سال ۲۰۰۸)
Spider-Man: Grim Hunt (ماه اکتبر سال ۲۰۱۰)
شماره‌ی ۱۵۶ تا ۱۵۸ کمیک Venom (از ماه اکتبر تا نوامبر سال ۲۰۱۷)
شماره‌ی ۱۶ تا ۲۳ کمیک The Amazing Spider-Man (از ماه فوریه تا ژوئن سال ۲۰۱۹)


کریون شکارچی کیست؟

کریون شکارچی در کمیک‌های مارول

با نامی همچون «کریون شکارچی»، دشوار نیست که به استنتاج درباره‌ی این ویلن دنیای مارول بپردازیم. سرگئی کراوینوف خودش را به عنوان برترین شکارچی دنیا می‌بیند. برای مستحکم‌تر کردن این جایگاه نیز به دنبال خطرناک‌ترین شکاری است که در دنیای مارول می‌توان یافت: مرد عنکبوتی.

پیتر پارکر در بیش‌تر دوران فعالیت خود توانسته از نقشه‌های کریون جان سالم به در ببرد و یک گام پیش‌تر از او حرکت کند. با این وجود، اسپایدی کم و بیش خوش‌شانس است که این استاد شکار ترجیح می‌دهد با شرافت صید کند؛ وگرنه ممکن بود خیلی وقت پیش روی دیوار یادگاری‌های کریون شکارچی قرار گیرد.

اوریجین سرگئی کراوینوف

کریون شکارچی روی کاور شماره‌ی ۱۵ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
کریون شکارچی روی کاور شماره‌ی ۱۵ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

کریون در سال ۱۹۶۴ و شماره‌ی ۱۵ کمیک The Amazing Spider-Man رونمایی شد تا تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین ویلن‌های اسپایدرمن شود که به دست استن لی و استیو دیتکو پدید آمده است. در این شماره، کریون به عنوان برادر ناتنی یکی دیگر از دشمنان مرد عنکبوتی با نام کملیون (Chameleon) معرفی می‌شود. این دو برادر با هم همراه می‌شوند تا اسپایدی را از بین ببرند ولی مرد عنکبوتی نشان می‌دهد که باهوش‌تر از این سخن‌هاست تا گیر نقشه‌شان بیفتد.

این رویداد اساساً زمینه‌ی دیگر حضورهای کریون شکارچی را فراهم می‌کند. تفاوتی ندارد که سر و کله‌ی کریون چند بار پیدا می‌شود تا خودش را به عنوان برترین شکارچی اثبات کند، در پایان او رقیبش را دست کم می‌گیرد. حتی زمانی که سرگئی کراوینوف به سینیستر سیکس نیز می‌پیوندد، درگیری‌های درونی این شخصیت‌ها باعث می‌شود تا نتوانند به هدف مشترک خود برسند.

با وجود همه‌ی توانایی‌ها و قابلیت‌های اسپایدی ولی می‌توان گفت تنها دلیلی که کریون شکارچی تا کنون در صید او پیروز نشده به خاطر شرافتش است. کراوینوف تا جایی که بتواند از استفاده از تفنگ سر باز می‌زند و دوست دارد به جای ضربه زدن از دور دست سرراست در برابر دشمنش قرار بگیرد. این شخصیت وارون بسیاری از دیگر ویلن‌های مارول علاقه‌ای به میانبر زدن ندارد.

با گذر زمان، این چرخه‌ی تکراریِ شکست شروع به سنگینی روی ذهن کریون می‌کند. فشار روانی حاصل از طول عمر طولانی‌اش نیز کمکی به این وضعیت نمی‌کند. همه‌ی این موارد باعث می‌شوند تا کریون شکارچی در مسیری حرکت کند که به یکی از برترین رویارویی‌های اسپایدرمن و کریون می‌رسد: خط داستانی Kraven’s Last Hunt.

خط داستانی Kraven’s Last Hunt همه‌چیز را دگرگون کرد

کاور کمیک The Amazing Spider-Man: Kraven's Last Hunt (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
کاور کمیک The Amazing Spider-Man: Kraven’s Last Hunt (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

دهه‌ی ۸۰ میلادی دوره‌ای اساسی برای کمیک‌های ابرقهرمانی مارول و دی‌سی به شمار می‌آمد. داستان‌هایی همچون The Dark Knight Returns، Saga of the Swamp Thing و X-Men: God Loves, Man Kills سطح نویی از ژرفی و پیچیدگی را به این آثار افزودند. برای مرد عنکبوتی، خط داستانی Kraven’s Last Hunt سال ۱۹۸۷ یک نقطه‌ی عطف بزرگ برای این فرانچایز بود.

تن‌درستی کریون سرانجام در حال افول بود تا یک تلاش پایانی برای کشتن اسپایدرمن را برای اثبات خودش به عنوان رقیب برتر انجام دهد. سرگئی کراوینوف موفق می‌شود تا به اسپایدی شلیک کند و او را زنده دفن کند. سپس لباس سیاه مرد عنکبوتی را بپوشد و نقش ویجلنتی را بازی کند.

طبیعتاً اسپایدرمن خودش را رها می‌کند و جلوی کشته شدن یک ویلن خرد و اشتباه‌گرفته‌شده با نام ورماین به دست کریون را می‌گیرد. کراوینوف در پایان این حقیقت که مرد عنکبوتی از او شریف‌تر است را می‌پذیرد و خودکشی می‌کند. می‌توان گفت انتظار چنین پایانی از داستان‌های اسپایدرمن نمی‌رود.

جِی. اِم. دی‌ماتِیس و مایک زک بعدها در سال ۱۹۹۲ و داستان The Amazing Spider-Man: Soul of the Hunter به این ماجرا دوباره سر می‌زنند. در این روایت مرد عنکبوتی متوجه روح دچار دردسر کریون می‌شود که به خاطر خودکشی‌اش در برزخ گیر افتاده است تا این قهرمان مجبور شود با پیکر جان‌گرفته‌ی این شکارچی بجنگند تا روحش سرانجام به آرامش برسد. اما همان طور که از کمیک‌های ابرقهرمانی انتظار می‌رود، این پایان ماجرا نیست.

میراث خانوادگی کریون

آشنایی با کریون شکارچی - صیاد مرد عنکبوتی - ویجیاتو

با این که خود سرگئی کراوینوف در خط داستانی Kraven’s last Hunt کشته شد ولی اعضای مانده از خانواده‌اش میراثش را ادامه دادند. مارول در طول دهه‌ی ۹۰ دو نگارش نو از کریون را رونمایی کرد که پسران سرگئی بودند. فرزند مشروع او با نام ولادیمیر (Vladimir) در یک زندگی پرنعمت در روسیه بزرگ شده بود و در بزرگی تبدیل به گریم هانتر (Grim Hunter) شد. پسر نامشروعش آلیوشا (Alyosha) یک جهش‌یافته بود که در جنگل آفریقا بزرگ شد و در بزرگسالی لقب کریون را به خود گرفت.

سپس مارول سومین فرزند سرگئی کراوینوف که یک دختر با نام آنا (Ana) بود را معرفی کرد. رونمایی از آنا باعث می‌شود تا یک خط داستانی دور و دراز با نام The Gauntlet پدیدآید. در این روایت، اسپایدی با تعدادی از دشمنان همیشگی‌اش می‌جنگد بدون این که بفهمد یک مغز متفکر پنهان این نبردها را برنامه‌ریزی کرده است تا او را هم از نظر فیزیکی و هم از روانی خسته کند.

خط داستانی The Gauntlet به The Grim Hunt پیوند می‌خورد. در این ماجرا، فرزندان و همسر کریون با نام ساشا (Sasha) از خون مرد عنکبوتی استفاده می‌کنند تا سرگئی را به زندگی بازگردانند و خانواده‌شان را بازسازی کنند.

ولی کریون شکارچی از این که دوباره زنده شده است چندان هیجان‌زده نیست. پس از این که می‌فهمد خون مورد بحث از یکی از کلون‌های پیتر پارکر با نام کین (Kaine) گرفته شده، سرگئی کراوینوف نگران این می‌شود که مورد نفرین «نازندگی» قرار گرفته است. او ساشا و ولادیمیر را می‌کشد و می‌گذارد آنا به شکار آلیوشا برود تا خودش را به عنوان یک میراث‌دار شایسته اثبات کند.

دومین مرگ سرگئی کراوینوف

آشنایی با کریون شکارچی - صیاد مرد عنکبوتی - ویجیاتو

از زمان بازگشت به زندگی‌اش، کریون به ایفای نقش در عناوین گوناگون مارول پرداخت ولی همیشه یک ویلن نبود. این استاد شکار درگیر هدفش در نابود کردن نفرینی شده که زندگی دومش را آلوده کرده است. در این پروسه، کریون شکارچی تبدیل به شخصیت مکمل یک سری کمدی با نام The Unbeatable Squirrel Girl می‌شود.

بازگشت به زندگی سرگئی در پایان به خط داستانی Hunted سال ۲۰۱۹ کمیک The Amazing Spider-Man پیوند می‌خورد. در این جا، خوانندگان می‌فهمند که این شخصیت سفارش ساخت چند جین کلون از روی خودش را به های اولوشنری داده است. پس از قرار دادن این کلون‌ها در برابر هم، یک کلون می‌ماند تا تبدیل به میراث‌دار راستین کریون شکارچی شود: واپسین فرزند کریون (Last Son of Kraven).

سرانجام با یافتن میراث‌دارش، کریون زمینه‌ی یک شکار بزرگ را در سنترال پارک نیویورک می‌چیند. او چندین سوپرویلن با تم حیوانات را گیر می‌اندازد و اجازه می‌دهد تا داراترین شکارچیان دنیا بتوانند با هدایت درون‌ها این فرصت را داشته باشند تا ویلن‌های گیر افتاده را شکار کنند. ولی کریون شکارچی اهداف بالاتری دارد.

صیادان دیر هنگام می‌فهمند که در واقع زندگی خودشان به درون‌هایشان پیوند خورده است. همه‌ی این برنامه یک پوشش با هدف مجازات کردن کسانی‌ست که بدون شرافت و جربزه شکار می‌کنند. سرگئی همچنین امیدوار بود که بتواند با مجبور کردن اسپایدرمن در کشتن لیزارد نفرینش را نیز بشکند. اما یک بار دیگر اسپایدی به دشمنش ثابت می‌کند که همیشه یک راه دیگر وجود دارد.

به عنوان پژواکی از روایت Kraven’s Last Hunt، سرگئی کراوینوف یک بار دیگر لباسی از اسپایدرمن را به تن می‌کند. ولی این کار باعث می‌شود تا واپسین فرزند کریون او را به اشتباه خود مرد عنکبوتی در نظر بگیرد و باعث مرگش شود. به این ترتیب، تنها یک کریون در دنیای مارول می‌ماند که کینه‌ی بسیار بیش‌تری نسبت به اسپایدرمن دارد.

ویژگی‌ها و توانایی‌های کریون شکارچی

آشنایی با کریون شکارچی - صیاد مرد عنکبوتی - ویجیاتو

زمانی که کریون به خود به عنوان برترین شکارچی مارول می‌بالد، اشتباه نمی‌کند. او دهه‌ها سرگرم این فعالیت بوده است. او استاد ردیابی‌ست و در هر گونه مبارزه با و بدون جنگ‌افزار مهارت دارد. اگر لازم باشد از تفنگ بهره می‌برد ولی دوست دارد تا با شکارهایش رو در رو مبارزه کند.

همچنین کریون شکارچی فیزیک تحسین‌برانگیزش را با یک معجون ویژه بهبود می‌بخشد. این معجون برای او نیرو و حواس بهبودیافته به ارمغان می‌آورد و البته سالخوردگی‌اش را کند می‌کند. برای همین است که این شخصیت فرار از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ را به یاد دارد ولی پس از یک قرن هنوز هم نیرومند و قدرتمند به چشم می‌آید.

کریون شکارچی بیرون از دنیای کمیک‌ها

کریون شکارچی در بازی Marvel's Spider-Man 2 ساخته‌ی اینسامنیاک گیمز

با این که کریون یکی از کهنه‌ترین دشمنان اسپایدرمن به شمار می‌آید ولی چندان در بیرون از دنیای کمیک‌ها سرشناس نیست. با این وجود، می‌توان ردپای این شکارچی را در برخی از ساخته‌های اقتباس شده از کمیک‌ها یافت.

کم و بیش می‌توان کریون را در همه‌ی ساخته‌های سریالی انیمیشنی مرد عنکبوتی همچون Spider-Man: The Animated Series، The Spectacular Spider-Man و Marvel’s Spider-Man دید.

در دنیای بازی‌ها، استفاده از این شخصیت تا هزاره‌ی نوی میلادی و ساخته‌هایی همچون Spider-Man 2: The Sinister Six طول کشید. با این وجود، پررنگ‌ترین استفاده از کریون شکارچی در بازی Marvel’s Spider-Man 2 رقم می‌خورد.

نخستین استفاده‌ی لایو اکشن از سرگئی کراوینوف (طبیعتاً بدون در نظر گرفتن تئاتر موزیکال Spider-Man: Turn Off the Dark) مربوط به فیلم اختصاصی خودش است که توسط سونی ساخته می‌شود. آرون تیلور-جانسون ایفاگر نقش کریون شکارچی در فیلم Kraven the Hunter به کارگردانی جِی. سی. چاندور است.

دیدگاهتان را بنویسید