دستگاه مودم wifi از خانه شما جاسوسی میکند! امواج خطرناک

و خیلی بدتر از آن چیزی است که فکر می کنید

منبع این مقاله ی ترجمه شده، یک خبر انگلیسی (اینجا) است:

https://mrereports.substack.com/p/your-wifi-can-see-you

وقتی پلیس به دنی کیلو، مردی از اورگان، مشکوک شد که در خانه اش حشیش پرورش داده است، با یک دستگاه تصویربرداری حرارتی به خانه او رفتند تا آن را اسکن کنند. آن ها جیب های داغی را در خانه پیدا کردند که از آنها برای گرفتن حکم بازرسی و متعاقباً تخریب کیلو استفاده شد.

خوشبختانه، یک تصمیم 5-4 دادگاه عالی ، این اسکن را به عنوان جستجوی غیرقانونی تحت اصلاحیه چهارم، که نیاز به حکمی داشت که پلیس به دست نیاورده بود، صادر کرد. امتیاز یک را برای حفظ حریم خصوصی کسب کنید، اما دولت قرار است ابزار بحث برانگیزتر و خطرناک تری را برای نظارت بر آنچه در داخل خانه شما می گذرد در اختیار داشته باشد.

برخلاف تصویرگر حرارتی، این دستگاه از قبل در خانه شما است – و شما آن را در آنجا قرار می دهید.

چگونه کار می کند

WiFi امواج الکترومغناطیسی در محدوده 2.4 و 5 گیگاهرتز است. این همان نوری است که می بینید، فقط به دلیل طول موج بسیار طولانی تر می تواند به دیوارها نفوذ کند. درست مانند نور (و پژواک) این امواج نیز از سطوح مختلف منعکس می شوند و وقتی به درستی بازسازی شوند، می توان از آنها برای ایجاد یک تصویر استفاده کرد.

توسعه این فناوری حداقل به جولای 2005 برمی گردد، جایی که محققان در یک سمپوزیوم IEEE ادعا کردند که یک سیستم رادار تصویربرداری پالس کوتاه با وضوح بالا با باند فوق العاده گسترده ساخته اند که در حدود 10 گیگاهرتز کار می کند. برنامه‌هایی که به صراحت برای استفاده نظامی و پلیسی بودند و «آگاهی از وضعیت بهبودیافته» را برای آنها فراهم می‌کردند.

چند سال بعد، در سال 2008، محققان UC Santa Barbara یک رویکرد اولیه برای تصویربرداری با WiFi ایجاد کردند که در IEEE ACC 2009 ارائه کردند . یک سال بعد آنها امکان سنجی این رویکرد را نشان دادند .

مسابقه در جریان است

محققان دیگر با درک پتانسیل این فناوری نظارتی جدید، شروع به انباشته کردن آن کردند. پیشرفت در ابتدا کند بود، اما در سال 2017، دو محقق در آلمان توانایی انجام تصویربرداری WiFi را با استفاده از تکنیک‌های قرض گرفته‌شده از حوزه هولوگرافی نشان دادند. به گفته فیلیپ هال، دانشجوی کارشناسی و نویسنده اصلی مطالعه که با فریدمن راینهارد از دانشگاه فنی مونیخ برای توسعه روش جدید کار کرده است، «دو سال گذشته شاهد انفجار روش‌های تصویربرداری غیرفعال وای‌فای بوده‌ایم.»

در آن زمان، این فناوری فقط می‌توانست اشکال خشن اشیاء را تشخیص دهد . هال می‌گوید: «اگر یک فنجان قهوه روی میز باشد، ممکن است ببینید چیزی آنجاست، اما نمی‌توانید شکل آن را ببینید، اما می‌توانید شکل یک شخص یا یک سگ روی کاناپه را تشخیص دهید. در واقع هر جسمی که اندازه آن بیش از 4 سانتی متر باشد.”

جنجال آغاز می شود

در سال 2018، تیم دانشگاه UC سانتا باربارا مقاله ای با عنوان ” Et Tu Alexa? بررسی تهدیدات بالقوه این فناوری نوظهور. آنها مشکل سنجش وای فای متخاصم و خطر حریم خصوصی ناشی از استقرار گسترده دستگاه های بی سیم را بررسی کردند که می توانند برای ردیابی موقعیت فیزیکی دقیق، حرکت و سایر ویژگی های فیزیولوژیکی شما مورد استفاده قرار گیرند.

خوشبختانه، آنها همچنین برخی از اقدامات متقابل را برای دفاع در برابر چنین حملاتی برای کاهش کمیت و کیفیت سیگنال‌های وای‌فای گرفته‌شده توسط مهاجم پیشنهاد می‌کنند، مانند Geo-fencing و نرخ محدود. اگرچه این روش‌ها به دلیل فرکانس انتقال دستگاه‌های اینترنت اشیا به آن اندازه مؤثر نیستند.

پیشرفت

تا این مرحله لازم بود از فرکانس های بالاتر از وای فای تجاری (2.4 و 5 گیگاهرتز) برای دستیابی به وضوح تصویربرداری مناسب استفاده شود. همه چیز در فوریه 2019 تغییر کرد، زمانی که تیمی از دانشگاه ایالتی میشیگان مقاله‌ای را در IEEE Access منتشر کرد که در آن نحوه استفاده از سیگنال‌ها در فرکانس 5.5 گیگاهرتز، که با پروتکل WiFi 802.11n/ac مطابقت دارد، برای ایجاد یک تصویر دو بعدی از دو نشان می‌داد. منعکس کننده کره ها و یک هدف X شکل منعکس کننده، نتیجه گیری می کند که “تصاویر دو بعدی کامل با گرفتن سیگنال های WiFi موجود در محیط های معمولی امکان پذیر است.”

افزودن هوش مصنوعی و سه بعدی شدن

در MobiCom 2020، محققان دانشگاه بوفالو، فناوری WiPose خود را ارائه کردند که به عنوان “اولین چارچوب ساخت ژست انسانی سه بعدی با استفاده از دستگاه های WiFi تجاری” تبلیغ می شود. این سیستم از فناوری تصویربرداری 2 بعدی که قبلاً در مورد آن صحبت شد برای ساخت یک آواتار سه بعدی از انسان‌هایی که توسط آن گرفته شده است استفاده می‌کند. این سیستم از یک مدل یادگیری عمیق استفاده می کند که دانش قبلی اسکلت های انسان را در فرآیند ساخت مدل سه بعدی رمزگذاری می کند.

در سال 2019، ری لیو، پیمانکار سابق دارپا، اولین محصول تجاری خود را در حوزه سنجش WiFi عرضه کرد . به عنوان راهی برای «ایمن‌تر، سالم‌تر و هوشمندتر کردن جهان»، استفاده‌های اولیه نظامی و مجری قانون که در زمان تولد این فناوری در سال 2005 ذکر شد کنار گذاشته شد. این شرکت ادعا می کند که این فناوری به قدری دقیق است که می تواند تنفس شما را با استفاده از سیگنال های استاندارد WiFi حس کند.

در یک وبلاگ شرکتی در سال 2021، لیو درباره توسعه IEEE 802.11bf ، یک پروتکل جدید WiFi، که هدف آن استانداردسازی تصویربرداری WiFi در همه دستگاه‌ها است، بحث می‌کند – بنابراین بهره‌برداری از شبکه‌های بی‌سیم سازگار را برای شرکت‌هایی مانند او آسان‌تر می‌کند. لیو به عنوان رئیس IEEE برای سال 2022 انتخاب شد و استاندارد جدید تا به امروز به توسعه خود ادامه می دهد .

اصلاحات بیشتر در خود فناوری تصویربرداری انجام شده است. در اواخر سال 2021 مقاله دیگری به IEEE ارسال شد که نشان می داد چگونه محققان توانستند با استفاده از شکل دهی پرتو در پروتکل 802.11n/ac به نتایج تصویربرداری با وضوح بالا با سیگنال های تجاری WiFi دست یابند.

آماده برای تولید

سیستم تصویربرداری کامل WiFi ممکن است به تازگی در دسامبر 2022 به دنیا معرفی شده باشد ، زمانی که محققان دانشگاه کارنگی ملون آخرین فناوری سنجش WiFi را با یک موتور تخمین شکل انسان به نام DensePose ازدواج کردند .

(ستون چپ) DensePose مبتنی بر تصویر (ستون سمت راست) DensePose مبتنی بر WiFi

DensePose فناوری توسعه یافته توسط Meta/Facebook است که از سال 2018 آغاز شد. این فناوری بسیار شبیه به سیستم WiPose است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم و هدف آن “نقشه برداری از تمام پیکسل های انسانی یک تصویر RGB به سطح 3 بعدی بدن انسان است.” محققان DensePose را طوری تغییر دادند که به جای گرفتن یک تصویر RGB، با تصاویر تولید شده توسط پیشرفته ترین فناوری های سنجش وای فای سازگار باشد. سیستم به دست آمده «می تواند وضعیت انسان در یک اتاق را تنها بر اساس سیگنال های وای فای که از محیط می گذرد شناسایی کند».

چشمان جدید برادر بزرگ

این نشان می دهد که چگونه زمین برای این فناوری از استفاده نظامی و پلیس به ایمن نگه داشتن مردم در خانه هایشان تغییر کرده است. بدیهی است که هدف واقعی از این امر برای مجریان قانون، ارتش و سازمان های اطلاعاتی است. ما در حال حاضر با نظارت دیجیتال انبوه زندگی می کنیم و اگر فکر نمی کنید که این امر در برنامه های آنها برای نظارت بر هر کاری که انجام می دهید گنجانده نمی شود، پس به آن توجه نکرده اید.

این فناوری جدای از قرار دادن دوربین های مداربسته در فضای زندگی همه، روشی جامع و کاملاً مخفی برای قرار دادن چشم در هر اتاق از خانه و محل کار شما ارائه می دهد. در واقع، این ممکن است تبدیل به یک هنجار شود. با توجه به اینکه نزدیک به یک سوم Gen Z از نصب دوربین های نظارتی دولتی در خانه شما حمایت می کند ، این روش کمتر مزاحم ممکن است حتی حمایت گسترده تری از توده های شست و شوی مغزی پیدا کند. این امکان وجود دارد که بدانید کجای خانه هستید و دقیقاً چه کاری انجام می دهید، از نشستن روی توالت گرفته تا عشق ورزیدن.

ما دیده‌ایم که سازمان‌های اطلاعاتی چگونه به راحتی می‌توانند حکم‌های محرمانه را برای زیر نظر گرفتن هر کسی که علاقه خاصی دارد، دریافت کنند. ما همچنین دیده‌ایم که چقدر آسان است که کسی به هدفی برای نظارت تبدیل شود. به‌خوبی ممکن است روزی روتر وای‌فای و نقاط دسترسی خود را بیابید که تصاویر را به آژانس اطلاعاتی دولتی ارسال می‌کند که پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما را دوست ندارد، در حالی که اراذل و اوباش مسلح منتظر لحظه عالی برای اجرای حمله بدون ضربه بعدی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید