۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد. پیتر پارکر بدشانس!

همذات پنداری با پیتر پارکر برای خیلی‌ها ساده است. همانند بسیاری از مخاطبان کمیک‌ها، او نیز باید درباره‌ی مدرسه، زندگی عاطفی، درگیری‌های مالی و مواردی از این دست نگران باشد. در واقع، زندگی پیتر تنها با نیش یک عنکبوت رادیواکتیوی از هوادارانش جدا شده است. این نقطه‌ی عطف باعث بروز واکنش‌هایی زنجیره‌ای شد تا انواع رویداد و بلای عجیب و غریب در زندگی مرد عنکبوتی رقم بخورد.

در طی بیش از ۶۰ سال حضور در دنیای کمیک‌ها، اسپایدرمن در مرکز ماجراهای گوناگونی قرار گرفته است؛ از روایت‌های حماسی گرفته تا اتفاقات کمدی و رویدادهای تغییر دهنده‌ی راستینگی. حالا هم در این نوشته به دنبال ۱۰ بلای شگفت‌انگیز و عجیب و غریب می‌رویم که مرد عنکبوتی در طی ماجراهای کمیک‌های مارول پشت سر گذاشته است.

شریک شدن با دکتر اختاپوس

کاور شماره ۵۶ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
کاور شماره ۵۶ کمیک The Amazing Spider-Man (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

در طی شماره‌های ۵۳ تا ۵۷ کمیک The Amazing Spider-Man، دکتر اختاپوس با استفاده از یک ابزار نالیفایر (Nullifier) خاطرات مرد عنکبوتی را پاک کرد. اسپایدرمن که مطمئن نبود چگونه فردی است، قانع شده بود که شریک جرم دکتر اختاپوس است و برای انجام یک سری جنایت به این ویلن پیوست. خود همین رویداد اثبات اتهامات چندین ساله جی. جونا جیمسون نسبت به اسپایدرمن به شمار می‌رود.

این آرکِ داستانیِ چند شماره‌ای در طی ران استن لی و جان رومیتا رقم خورد. بیش‌تر ماجراهای ابتدایی مرد عنکبوتی در یک یا دو شماره به پایان می‌رسیدند ولی از دست رفتن خاطرات این شخصیت برای پنج شماره باعث نگرانی هواداران شده بود. البته که او توانست دوباره خاطراتش را به دست آورد ولی این واپسین باری نبود که دکتر اختاپوس ذهن پیتر پارکر را به بازی می‌گیرد.

تبدیل شدن به یک هیولای عنکبوتی

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های کمیک‌های اسپایدرمن با مرد عنکبوتی فیلم‌های سم ریمی در این بود که اسپایدی فیلم‌ها به جای وب-شوترهای مکانیکی، وب-شوترهای ارگانیک داشت. پل جنکینز به دنبال این بود تا در آرک چهار بخشیِ Changes سال ۲۰۰۴ سری کمیک The Spectacular Spider-Man این تغییر را اعمال کند.

بعد از یک بوسه اجباری با کوئین (زنی که می‌توانست حشرات را کنترل کند)، پیتر شروع به جهش‌یافتن به یک موجود عنکبوتی کرد. ابتدا، او چشم‌های اضافه درآورد، سپس خز و اعضای بدن اضافه به بدنش افزوده شد و در پایان او تبدیل به یک هیولای عنکبوتی غول‌پیکر شد. هنگامی هم که بدن پیتر پارکر به حالت عادی درآمد، او به تارهای ارگانیک دست پیدا کرده بود.

جا به جاییِ بدن با ولورین

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

در دنیای آلتیمیت مارول می‌توان داستان‌های عجیب و غریب با حضور نسخه‌های متفاوت از شخصیت‌هایی همانند گرین گابلین، مری جین و دیگران را پیدا کرد. ولی شماره‌های ۶۶ و ۶۷ کمیک Ultimate Spider-Man یکی از شگفت‌انگیزترین ماجراهای اسپایدرمن را در خود گنجانده‌اند. در این روایت، بدن پیتر پارکر و ولورین با هم عوض می‌شود. این وضعیت باعث شد تا ولورین با بدن پیتر به دبیرستان برود و پیتر نیز با بدن ولورین دستگیر شده بود.

در حالی که این رویداد باعث بروز برخی اتفاقات خنده‌دار شد ولی به طور کلی مفهومی کمی ناخوشایند داشت؛ به ویژه که پیتر در دنیای آلتیمیت هنوز یک نوجوان بود. حتی نویسنده‌ی این سری، برایان مایکل بندیس، نیز پذیرفت که این اتفاق چقدر مضحک بود.

به دست آوردن چهار بازوی بیش‌تر

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

یکی از واپسین شماره‌های استن لی در سری The Amazing Spider-Man مربوط به شماره ۱۰۰ می‌شود. در این شماره، پیتر یک سرم را نوشید که قرار بود توانایی‌های عنکبوتی‌اش را پاک کند. ولی به جایش جهش‌یافتگی‌اش را شتاب داد تا چهار بازوی بیش‌تر روی بدنش سبز شود.

یک نسخه دیگر از پیتر پارکر در شماره ۴۲ کمیک What If…? نیز همین جهش‌یافتگیِ شتاب گرفته را تجربه کرد. با این حال، او تصمیم گرفت تا اعضای بدن اضافه شده‌اش را نگه دارد؛ چرا که فهمیده بود به این ترتیب نیروی اضافه و وب کارتریج‌های بیش‌تر به دست خواهد آورد. با این بازوهای اضافه، اسپایدرمن توانسته بود تا گوئن استیسی را در طی داستان Turning Point نجات دهد.

به فضا رفتن و بازگشت با یک بیگانه

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

شاید در ظاهر این عنوان یک ماجرای کمدی را در خود جای داده باشد ولی حقیقت این است که این رویداد یک وضعیت خطرناک برای پیتر پارکر و نزدیکانش ایجاد کرد. پس از رویدادهای Secret Wars، ماجرایی که در آن قهرمانان و ویلن‌ها با یکدیگر در یک دنیای بیگانه می‌جنگیدند، اسپایدرمن با یک لباس سیاه تازه به زمین بازگشت که در پایان مشخص شد یک سیمبیوت است.

مرد عنکبوتی برای مدت کوتاهی این لباس سیمبیوتی را به تن می‌کرد ولی در شماره ۲۵۸ کمیک The Amazing Spider-Man آن را به زور درآورد. هر چند که پیتر پارکر از این بیگانه جدا شده بود ولی این سیمبیوت به عنوان ونوم بازگشت تا تبدیل به یکی از ویلن‌های مرگبار اسپایدی شود.

سفر به سیاره‌ی سیمبیوت‌ها

کاور کمیک Venom: Planet of the Symbiotes (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
کاور کمیک Venom: Planet of the Symbiotes (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

پس از این که ونوم در دهه‌ی ۸۰ به عنوان تازه‌ترین و مرگبارترین دشمن مرد عنکبوتی رونمایی شد، در دهه‌ی ۹۰ بیش‌تر رنگ و بوی یک آنتی هیرو به خودش گرفت. در طی آرک داستانی Clone Saga، ونوم، مرد عنکبوتی و اسکارت اسپایدر وادار شده بودند تا با یکدیگر همکاری کنند و جلوی یک ارتش از سیمبیوت‌ها را بگیرند. این سیمبیوت‌ها می‌خواستند تا زمین را به دست آورند و نوم را به عنوان یک خائن می‌دیدند.

خط داستانی Planet of the Symbiotes یک داستان پنج بخشی بود که در طی چندین کمیک مربوط به شخصیت‌های عنکبوتی همانند Venom و Web of Spider-Man روایت شد. این سه هم‌مسیرِ نامحتمل به دنیای سیمبیوت‌ها سفر کردند و با ارتشی از هزاران سیمبیوت جنگیدند تا به زور با جان سالم به زمین بازگردند. نسبت به داستان‌های دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ مرد عنکبوتی، ماجرای Planet of the Symbiotes بیش‌تر رنگ و بوی یک داستان از گرین لنترن‌ها را می‌داد.

رویارویی با کلون خود

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

هواداران کمیک‌های اسپایدرمن در دهه‌ی ۹۰ میلادی با کلی رویداد و بلای دیوانه‌وار مواجه شدند. کم و بیش هر ماه نیم جین کمیک مربوط به شخصیت‌های عنکبوتی پدید می‌آمد که همگی داستان‌های در هم تنیده با حضور مواردی همچون سیمبیوت‌ها، کلون‌ها و موجوداتی همچون جوداس ترولر (Judas Traveller) بودند. کمیک‌های دهه‌ی ۹۰ مرد عنکبوتی هم برای میراث به جا گذاشته برای این شخصیت مشهور هستند و هم بد نام به خاطر داستان‌های پیچیده روایت شده.

در طی خط داستانی Clone Saga، پیتر پارکر با کلون خود با نام بن ریلی که تصور می‌کرد سال‌ها پیش کشته شده است رو به رو شد. این دو با یکدیگر بحث می‌کنند، درگیر می‌شوند و هر از چند گاهی با هم همکاری می‌کنند. در آرک داستانی Maximum Clonage، بن در غار جکل (Jackal) گیر می‌افتد که در آن صدها کلون دیگر از مرد عنکبوتی حضور دارند.

دکتر اختاپوس برای سال‌ها کنترل مرد عنکبوتی را به دست می‌گیرد

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

دوران The Superior Spider-Man، دنیای کمیک‌های اسپایدرمن را دگرگون کرد. دن اسلات برخی از بهترین روایت‌های حماسی مدرن مرد عنکبوتی همانند Spider-Island و Ends of the Earth را پیش از Dying Wish نوشته بود. در این رویداد بود که دکتر اختاپوس با موفقیت بدن خودش را با اسپایدرمن جا به جا می‌کند.

در چند سال آتی، اوتو اکتاویوس تلاش کرد تا با استفاده از خاطرات پیتر پارکر درباره توانایی‌ها و مسئولیت‌پذیری به عنوان پایه‌گذاران دست‌آوردهایش، تبدیل به سوپریور اسپایدرمن (Superior Spider-Man) شود. اسلات و همکارانش توانستند تعدادی از بهترین داستان‌های مدرن اسپایدی را در دوره‌ای که پس از مرگ قهرمان اصلی جریان داشت پدید آورند.

رویارویی با صدها فرد عنکبوتی

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

کمی پس از به دست آوردن دوباره بدنش از دکتر اختاپوس، پیتر پارکر دنیای ۶۱۶ مارول خودش را درگیر یک ماجراجویی در مولتی‌ورس دید. پیتر با صدها نسخه متفاوت از خودش در طی رویداد Spider-Verse رو به رو شد. فرای شخصیت‌هایی همچون اسپایدر-هم و دیگر پیترها، اسپایدرمن با اسپایدر-گوئن، مِیدِی پارکر و اسپایدرمن ۲۰۹۹ نیز ملاقات کرد.

پیش از Spider-Verse، مرد عنکبوتی انواع رویداد و بلای شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشته بود؛ از آلوده شدن منهتن با موجودات غول‌پیکر عنکبوتی گرفته تا رویارویی با کلون خود و سفر به فضا، ولی این Spider-Verse بود که چشم پیتر را به مولتی‌ورس مارول باز کرد تا کمیک‌های عنکبوتی دیگر شبیه به قبل نباشند.

داد و ستد کردن با شیطان

۱۰ بلای عجیب و غریبی که سر مرد عنکبوتی آمد - ویجیاتو

آرک داستانی بد نام One More Day در طی چند کمیک مربوط به مرد عنکبوتی جریان داشت. پس از این که زن عمو می مورد هدف قرار گرفته بود، پیتر پارکر و مری جین به سراغ مفیستو، شیطان دنیای مارول، رفتند تا برای نجات جان می معامله‌ای انجام دهند.

با توجه به این که زن عمو می پیش از این هم در کمیک‌ها کشته شده بود، به سراغ شیطان رفتن برای کمک با شخصیت پیتر هماهنگی نداشت؛ به ویژه که بهای این کمک پس دادن ازدواجش با مری جین بود. این خط داستانی برای این استفاده شد تا پیتر پارکر و مری جین در پیوستگی دنیای مارول از یکدیگر جدا شوند. پاک شدن این ازدواج برای سال‌ها روی ماجراهای مرد عنکبوتی اثر گذاشت و هنوز هم آثار آن در ماجراهای گوناگون حس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید